UDZIELANIE PIERWSZEJ POMOCY  
 
     
 

WEZWANIE POGOTOWIA

CO POWINNO ZAWIERAC ZGLOSZENIE GDY WZYWAMY POGOTOWIE

  1. dokładny adres z nazwa miejscowości
  2. co się stało
  3. ilość osób poszkodowanych
  4. stan poszkodowanego
  5. nazwisko i telefon


Wezwanie pogotowia ratunkowego niby nic trudnego - a jednak znaczna część dzwoniących robi to niepoprawnie.
O czym należy pamiętać i dlaczego w tej kolejności.

  1. Podaj dokładny adres z nazwa miejscowości

  2. Dlaczego ten punkt jest na pierwszym miejscu i jest aż tak ważny? Często jest tak ze ludzie dzwonią na pogotowie i mówią wszystko oprócz adresu gdzie ma pojechać zespól karetki i się rozłączają. Jeśli numer dzwoniącego się wyświetla to dyspozytor dzwoni i dowie się o dokładny adres, ale to wydłuża reakcje i czas dojazdu karetki. A często o życiu czy śmierci decydują minuty.

    Kolejny powód dla którego należy podawać ADRES na pierwszym miejscu to ze nigdy nie wiemy czy nie zdarzy się cos co przerwie nam połączenie z dyspozytorem np. rozładuje nam się bateria w telefonie, telefon ulegnie uszkodzeniu lub np. nie stracimy przytomności. Powodów może być mnóstwo.

    Zwróć uwagę również na to aby podając adres podać nazwę miejscowości. W dobie telefonów komórkowych zdarza się tak że możemy się połączyć z dyspozytorem pogotowia w innym mieście niż jesteśmy. Dość głośny przykład tego mieliśmy w czasie katastrofy budowlanej w Katowicach, kiedy to duża liczba osób dzwoniła na pogotowie ratunkowe. Zablokowano centrale i automatycznie przełączano ludzi do dyspozytorów z innych miast. Pech chciał ze akurat w tych miejscowościach była ulica o tej samej nazwie co Katowicach i karetki wysyłano...

  3. Co się stało

  4. W krótki i rzeczowy sposób powiedz co się stało np. wypadek samochodowy, upadek z wysokości itp.

  5. Ilosc osób poszkodowanych

  6. Od tej informacji zależy ile przyjedzie zespołów ratowniczych. Przyjmuje się ze jeden zespól pogotowia ratunkowego zajmuje się jednym pacjentem. Przy zdarzeniach z kilkorgiem poszkodowanych wysyłanych kilka karetek naraz i wszyscy otrzymują od razu pomoc.

  7. Stan poszkodowanego

  8. Informacja o stanie poszkodowanego może się okazać bardzo istotna. Dyspozytor wie jak wyposażoną karetkę ma wysłać. Np. przy zatrzymaniu krążenia wysyła się tzw R (karetkę reanimacyjną) do wypadków komunikacyjnych wysyła się karetkę wypadkowa "W" obydwie te karetki różnią się wyposażeniem. Taka informacja przydaje się również przy decyzji jaki zespól ma przyjechać czy sami ratownicy czy zespól z lekarzem.

  9. Nazwisko i telefon

  10. Koniecznie podaj swoje nazwisko i nr telefonu. Nieraz karetka ma problem z dojazdem np. nie można odnaleźć adresu lub potrzebne są dodatkowe informacje. Odmowa podania tych danych może zostać zinterpretowana przez dyspozytora ze nasz telefon to głupi żart.

    Nigdy nie odkładaj pierwszy telefonu. Dyspozytor może mieć dodatkowe pytania.

 
źródło: http://pierwszapomoc.net.pl/

 

W celu znalezienia danych teleadresowych proszę wybrać kategorię instytycji lub jednostki i wpisać nazwę, ewentualnie wybrać województwo na mapie.

    - Zarządzanie Kryzysowe
    - Ośrodki Pomocy Społecznej
    - Pomoc Medyczna (Pogotowie, Szpitale)
    - Straż Pożarna
    - Policja
    - Straż Miejska

Nazwa:
Zauważyłeś, że dane teleadresowe instytucji lub jednostki są nieaktualne? Prześlij nam poprawne dane.
     
 
© Copyright 2000 - 2021 CZK.PL. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Reklama i cennik  Polityka prywatności